fbpx

Vakken Integrale Gezondheidszorg

HVNA > Integrale Gezondheidszorg > Vakken Integrale gezondheidszorg

Stel, je gaat Integrale Gezondheidszorg studeren aan de HVNA. Welke vakken krijg je én wat leveren ze je precies op? Wij lichten de vakkenlijst graag toe!

Hieronder volgen de vakken die tijdens de 5 daagse Try-out aangeboden worden. Tijdens de 2 jarige opleiding worden dat er natuurlijk meer!

Nieuwsgierig? Maak kennis met IG docenten op de info-avond op 12 januari!

Integrale Gezondheidszorg vakken

Ontdek de vakken specifiek voor de Try-out cursus Integrale Gezondheidszorg.

Integrale gezondheidszorg inleiding en methodiek is dé basis van de try-out en  opleiding. Het zorgt ervoor dat je de vakken met elkaar kunt verbinden: theoretisch en praktisch. 

Alle vakken die je volgt zijn gestoeld op deze methodieken. Zo heb jij alle kwaliteiten in huis om een goede Integrale gezondheidszorgcoach te worden.

Met de methodieken Integrale Gezondheidszorg leer je:

  • te denken vanuit gezondheid en welzijn in plaats van vanuit ziekte, leert wat het verschil is.
  • samen met de cliënt gebruik te maken van het model Positieve Gezondheid van Machteld Huber.
  • voorbeelden te bekijken van bestaande projecten zoals het bespreekbaar maken van complementaire zorg in de oncologie.

Docent: Martine Busch, Van Praag Instituut.

De term mind-body technieken zegt het eigenlijk al. Het geeft aan dat er een verbinding is tussen je geest en je lichaam. Hoe kun je dat versterken zodat het meer congruent wordt?

Door met enkele technieken kennis te maken leer je ze ook toepassen bij patiënten.

Met mind-body technieken leer je:

  • door div. ademhalingstechnieken toe te passen; over de relaxatie respons
  • waar wetenschappelijke evidence in het algemeen te vinden is, in het bijzonder de evidence van Mind-body technieken
  • de mogelijkheid om autogene training en biofeedback te gebruiken
  • over de kracht van visualisaties, imaginaties, soorten meditaties al dan niet thematisch

Docent: Annemarie Semeijn, www.compazzi.nl.

Bij voeding en leefstijl ontdek je wat voeding kan betekenen en leer je hoe je gezonde voeding kunt inzetten bij specifieke klachten. Je weet straks precies waarom voedingsgedrag belangrijk is én hoe je dit gedrag bij patiënten kunt optimaliseren. 

Met voeding en leefstijl leer je:

  • het belang van voeding en gezonde leefstijl, ook de wetenschappelijke evidence daarbij
  • het belang van slaap
  • het evenwicht houden bij stress  (incl. burnout en bore-out)
  • het nut van goede beweging
  • wat zingeving betekent als belangrijk element in het leven

Docent: Mark van der Galiën.

Gespreksvoering, maar dan motiverend, coachend.  Wat doe je dan anders? 

Wat daarbij ook zeker aan bod komt is het model van positieve gezondheid. Daarin is motiverende gespreksvoering een hulpmiddel om met elkaar in gesprek te gaan over gezondheid in plaats van over ziekte en over wensen en mogelijkheden in plaats van over beperking.

Met coachende gesprekstechnieken leer je:

  • een gesprek op een gelijkwaardige manier voeren, dus heb je ook inzicht nodig over jezelf!
  • af te stemmen en samen te beslissen met je patiënt
  • acceptatie en compassie als belangrijke elementen te beschouwen.

Docent: Merita van Mook,www.gezond-op-maat.nl

Waar loop je tegenaan bij een implementatie op de werkvloer?  Vanuit de wens of opdracht om integrale zorg breder toe te passen kan het zijn dat je collega’s daar anders over denken. Wat dan?

Zo ben jij straks in de staat om de eerste stappen te zetten om ‘samen te beslissen’ in het proces van implementatie van integrale zorg op de werkvloer.

Bij implementatie op de werkvloer leer je:

  • Aaan de hand van praktijkvoorbeelden van jezelf, groepsgenoten en ‘best practices’ onderzoekt    hoe je hiermee verder wilt gaan.

Docent: Merita van Mook www.gezond-op-maat.nl