fbpx

Maak kennis met ons team

HVNA > Over de HVNA > Ons team

ONS TEAM

Maak kennis met… de docenten en andere medewerkers van de HVNA! Wat zij allemaal in huis hebben? Een grote drive en veel ervaring. Zo zijn al onze docenten hbo-didactisch bevoegd en komen ze uit de beroepspraktijk. Alle collega’s stellen zich graag aan je voor. 

Mirjam-Blok

Mirjam Blok

Lichaamsgerichte therapieën, natuurgeneeskunde, stagebegeleider, supervisor

Ik heb zelf ook de opleiding natuurgeneeskunde gevolgd aan de HVNA. De binding met de natuur geeft mij veel rust, ontspanning en inzicht. De natuur én dus ook het lichaam hebben een groot zelfgenezend vermogen: dat is waar ik enthousiast van word. Dat breng ik graag over.

Ik werk in mijn eigen praktijk als natuurgeneeskundige. Ook ben ik drie jaar geleden gestart met het begeleiden de HVNA-stagedagen. Hierdoor werd ik nog meer gemotiveerd om natuurgeneeskunde uit te dragen.

Lesgeven en de interactie met studenten geeft mij veel energie. Ik doe het met veel plezier. Verder vind ik het doorgeven en ontwikkelen van ons vak erg belangrijk.

www.natuurgeneeskunde-etten.nl

Lucia-van-de-Bogert

Lucia van de Bogert

Irisdiagnose

Zowel in Utrecht als Bloemendaal heb ik irisdiagnose gegeven aan de academies natuurgeneeskunde. Met veel plezier en enthousiasme doe ik dat nu aan de HVNA. Mijn drive is om irisdiagnose goed te integreren in de natuurgeneeskundige anamnese.

www.luciavdbogert.nl
foto Natasha

Natasha Eikenhorst

Iriscopie

Natuur en gezondheid gaan hand in hand. Net zoals lichaam en geest. Alles staat in verbinding met elkaar en juist daar schuilt voor mij de kracht van natuurgeneeskunde in.
Mijn NLP achtergrond, mijn kennis van natuurgeneeskunde en iriscopie vormen de basis in mijn praktijk. Zo help ik mensen inzicht te krijgen in de kracht en uniekheid van hun eigen lichaam en leer ik ze verbindingen te leggen en te kijken vanuit een geheel. Prachtig om te zien hoe mensen de regie nemen in hun eigen gezondheid. En daar mag ik bij helpen!!

Samen met Lucia van de Bogert verzorg ik het vak Iriscopie binnen onze opleiding.
Ik neem de eerstejaars studenten mee in de wereld van iriscopie. In dit jaar leggen we de basis voor de verdere verdieping in de vervolg jaren. Vanaf het tweede studiejaar zet Lucia haar kennis en kunde in om iriscopie goed te integreren in de natuurgeneeskundige anamnese. Het verbinden van al deze kennis met het grotere geheel speelt ook bij iriscopie een belangrijke rol.
Mark van der Galiën docent_preview

Mark van der Galiën

Voeding, fytotherapie

Als therapeut en docent ligt mijn passie in inzicht geven hoe iemand vitaal en gezond kan worden en blijven. Als iemand zelf weer de regie heeft over de gezondheid, geeft mij dat veel voldoening.

Ik ben zo'n tien jaar werkzaam als hbo-docent voeding en fytotherapie aan diverse opleidingsinstituten. Optimale gezondheid gaat voor mij om balans vinden in activiteit, herstelmomenten, gezonde voeding en leven volgens je natuur. Ik geef met enthousiasme en passie lessen in voeding, fytotherapie en de natuurkwaliteiten.

www.markvandergalien.nl

Anna-Hoekstra

Anna Hoekstra

Bachremedies, fytotherapie, lichaamsgerichte therapieën

Tijdens mijn studie literatuurwetenschappen, geschiedenis en pedagogiek aan de universiteit in Berlijn ontdekte ik mijn passie voor het onderwijs. Sinds mijn studie natuurgeneeskunde is het mijn missie om de natuurgeneeskunde de wereld in te dragen en te laten zien wat natuurlijke geneesmiddelen voor mensen kunnen betekenen.

Ik vind het boeiend om bij ziektebeelden de oorzaken op te sporen, het lichaamseigen zelfgenezend vermogen te versterken en zo de kans te creëren weer in balans te komen. Zelf doe ik dit al tien jaar in mijn eigen praktijk, sinds de afronding van mijn opleiding aan de HVNA. Ook geef ik mijn kennis verder door in trainingen en workshops.

Als docente kan ik mijn passies voor het werken met de kracht van de natuur en het onderwijs met elkaar verbinden. Ik wil de kracht van de natuurlijke geneesmiddelen laten zien, ervaren en de stof helder en inzichtelijk overbrengen. Met als doel: een praktische toepassing.

www.puurgenezen.nl

Docent Marlous de Klerk

Marlous de Klerk

Fytotherapie, natuurgeneeskunde

Alles draait om harmonie tussen lichaam en geest. Op het moment dat ons lijf even niet meer doet wat het moet doen, is het belangrijk om te kijken of je het zelfgenezend vermogen van je lichaam kunt stimuleren. En dat je kijkt naar wat er voorhanden is in de natuur.

Ik heb een praktijk in Dronten, waar ik werkzaam ben als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut. Centraal in de behandeling staat de harmonie herstellen tussen lichaam en geest, bewustwording van wat je lichaam je probeert te vertellen en hoe je je lichaam kunt ondersteunen bij herstel.

Naast mijn praktijk ben ik docent aan een tweetal opleidingen, onder meer bij de HVNA. Lesgeven is een boeiende aanvulling op mijn praktijk. Mijn passies voor de natuurgeneeskunde, voeding en kruiden komen zo mooi samen.

www.marlousdeklerk.nl

Toine-Korthout

Toine Korthout

Anatomie, pathologie, psychopathologie, farmacologie

Toine Korthout behaalde in 1983 het diploma van de Nederlandse Akademie voor Natuurgeneeskunde in Hilversum. In dat jaar startte hij zijn praktijk voor natuurgeneeskunde en startte een jaar later de studie geneeskunde.

Hij behaalde in 1991 het artsendiploma. In 1996 behaalde hij het NAAV-C-diploma van de acupunctuuropleiding voor artsen van de Nederlandse Artsen Acupunctuur Vereniging. In 2012 behaalde hij, samen met collega’s HVNA-docenten het certificaat Pedagogisch-Didactische Bekwaamheid voor docenten in het hbo.

Zijn lessen zijn levendig. Door middel van casuïstiek word je gestimuleerd zelf een casus medisch te doorgronden waarbij er groot belang wordt gehecht aan het signaleren van rode vlaggen.

www.natuurlijkbeter.com

Renee lagerwaard3

Renée Lagerwaard

Docent bachbloesem therapie

Tot in de 19e eeuw was wat wij nu natuurgeneeskunde noemen de enige manier om mensen gezond te houden en te maken. Veel van de, destijds intuïtieve, kennis is verloren gegaan. Gelukkig is er ook nog veel bewaard gebleven en zijn veel remedies van toen inmiddels wetenschappelijk of op zijn minst met gezond verstand te verklaren.
Het doorgeven van deze kennis en de bijbehorende holistische visie vind ik, als docent, natuurgeneeskundige en historicus, fascinerend.

Ellen Lely

Ellen Lely

Docent Voeding

Vooral het holistische aspect (de mens zien als één geheel) en de natuurlijke, duurzame therapieën die ingezet kunnen worden, waaronder voeding en kruiden, spreken mij aan binnen de natuurgeneeskunde. Geen chemische middelen voorschrijven, maar natuurlijke middelen, en mensen zelf de verantwoordelijkheid geven over hun eigen gezondheid. Iedere persoon is daarbij uniek en zo ook iemands weg naar gezondheid.

In het eerste studiejaar krijgen de studenten van mij de basis aangereikt over voeding. Vervolgens gaat Mark verder met de verdieping en integratie in de natuurgeneeskundige anamnese. Door mijn academische achtergrond gebruik ik in mijn lessen graag wetenschappelijke onderbouwing, mede om als therapeut sterker te staan naar de buitenwereld toe. Daarnaast verlies ik niet de uniciteit van voeding uit het oog; wat immers voedend kan zijn voor de een, kan ongezond zijn voor de ander.

www.ellenlely.nl

Dirk-Verhappen

Dirk Verhappen

Lichaamsgerichte therapieën

Ik heb achttien jaar als bewegingsagoog gewerkt binnen diverse gezondheidsinstellingen. Met veel plezier heb ik daar de theorie- en praktijklessen verzorgd.

Tijdens deze periode heb ik mensen begeleid in het ontdekken en aangeven van de eigen grenzen. Én het terugkrijgen of vergroten van vertrouwen in het eigen lijf.

Aan de HVNA volgde ik de vijfjarige opleiding tot natuurgeneeskundig therapeut. Vanaf 2008 heb ik een praktijk in Eindhoven. Daarnaast geef ik verschillende cursussen over massage en fenomenologie.

www.dirkverhappen.nl

Processed with VSCO with hb1 preset

Muriël Wagenmans

Directeur, docent homeopathie, praktijkopbouw, supervisor

Door mijn medisch wetenschappelijke opleiding in combinatie met mijn opleiding als homeopaat, heb ik geleerd om ziekte en gezondheid van meerdere kanten te bekijken. Ik houd van helderheid en verbanden leggen, en geef dat ook aan mijn patiënten in mijn praktijk in Arnhem, maar ook aan de studenten! Hierbij maak ik dankbaar gebruik van de Levels of Health van Vithoulkas. Door jou daarin les te geven, kan ik je een belangrijke nuancering tonen (naast het Casus Analyse Systeem). Dit is belangrijk om grip te krijgen op een casus.

Als je dit eenmaal begrepen hebt, helpt het je bij je casemanagement. Zo kun je voor je patiënt en jezelf de belangrijke inschatting maken van de prognose van de behandeling. Dat inzicht zorgt ervoor dat je overzicht houdt: erg prettig tijdens een behandeling!

Sinds het studiejaar 2018-19 ben ik gevraagd de doorstart van de HVNA te coördineren. Sinds die tijd zijn we begonnen veel zaken opnieuw tegen het licht te houden en waar nodig te veranderen en aan te passen aan de moderne tijd. Daarmee gaan we er van uit dat we voorbereid zijn op de toekomst, waarin de HVNA weer een belangrijke rol gaat spelen in het opleiden van volwaardig uitstekende therapeuten.

www.homeo-resonans.nl

Mandy-Paryanto

Mandy Paryanto

Secretariaat

Met veel enthousiasme werk ik voor de HVNA. Ik zorg ervoor dat alles binnen de opleidingen Klassieke Homeopathie en Natuurgeneeskunde opleidingen op rolletjes loopt. Daar zet ik me graag voor in.

Naast mijn functie als secretaresse ben ik twee dagen per week werkzaam als energetisch therapeut.
Rini-Storm

Rini Storm

Voorzitter bestuur

Het is voor mij nooit de vraag of je een ziekte wel of niet kunt behandelen, maar of je de gezondheid van iemand kunt verbeteren. Ziekte manifesteert zich door een gebrek aan gezondheid. Als je gezondheid vergroot, verdwijnt de ziekte.

Sinds het collegejaar 2018-19 ben ik betrokken als voorzitter van het bestuur van de HVNA. Een goed bestuur op afstand zorgt voor borging van het geheel.